JÁN FIGEĽ: „Úspora výstavby diaľnice dosahuje oproti PPP projektom neuveriteľných 205 miliónov eur."
Obyvatelia Žilinského kraja sa dočkali. V piatok sa za účasti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a predsedu KDH Jána Figeľa oficiálne zahájila významná stavba diaľnice Dubná Skala – Turany (D1).
Okrem nových pracovných miest, ktoré stavba prinesie, sa po dostavbe D1 zároveň v regióne skvalitnia podmienky života obyvateľov dotknutých lokalít.
Stavba diaľnice Dubná Skala - Turany je najpotrebnejšia zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. V piatok sa slávnostne otvorila poklopaním základného kameňa. V akom termíne sa plánuje začať s výstavbou?
Poklopaním základného kameňa sa vlastne začína pre stavbárov práca na stavbe diaľnice. Pre motoristov bude dokončená v roku 2014. Výstavba potrvá maximálne 37 mesiacov. Ide naozaj o najpotrebnejší úsek, a to nielen pre vodičov, ale aj pre obyvateľov daných miest a obcí, cez ktoré obrovské množstvá áut a kamiónov denne prechádzajú. Začatie výstavby je dobrou správou jednak pre vodičov, pre martinský región, stavebný sektor, ale i pre celé Slovensko. O to viac, že čelíme veľkej neistote a hrozbe novej finančnej a ekonomickej krízy.
Doprava v okolí Martina je výrazne preťažená. Výstavbou tohto úseku sa odľahčí preťažená cesta. Vytvoria sa zároveň regiónu, chudobnému na prácu, aj nové pracovné miesta?
Podľa odhadov stavbárov výstavba tohto vyše 16-kilometrového úseku ponúkne priamo na stavbe prácu 2500 ľuďom a ďalším stovkám dá prácu v sektore služieb. Toto je náš reálny príspevok v boji s krízou. Ako som už spomenul, je to najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich úsekov diaľnic na Slovensku. Odbremení mimoriadne preťažený úsek cesty I/18 pri Martine. Podľa sčítania z roku 2010 tadiaľto denne prejde v priemere 22 až 27 tisíc vozidiel (z toho 6 až 8 tisíc nákladných), čo je podobná záťaž ako na dvoj až trojpruhovom úseku v Strečnianskej úžine. Od Dubnej Skaly ide pritom výlučne o dvojpruhovú cestu s minimom úsekov umožňujúcich predbiehanie. Navyše táto preťažená komunikácia vedie priamo cez Vrútky a Sučany, v menšej miere zasahuje aj Turany, čiže občania týchto sídiel si budú môcť vydýchnuť od preťaženej dopravy, ktorá spôsobuje hluk, je nebezpečnejšia a spôsobuje škody obyvateľom.
Všade sa hovorí o kríze. Rezort dopravy však aj napriek tomu dokázal zrealizovať viacero projektov, ktoré prispeli ku skvalitneniu života ľudí. Je výstavba lacnejšia oproti plánom, ktoré ste zdedili, a zároveň by nás zaujímalo, z akých zdrojov bude financovaná výstavba D1?
Výstavba aj tohto úseku potvrdzuje, že PPP projekt minulej vlády bol nesmierne predražený. Rozhodnutie Ústavného súdu SR potvrdzuje protiústavnosť a polícia už obvinila konkrétnu osobu z falšovania analýzy výhodnosti, čo dokazuje, že bol aj podvodný. Je dôležité v kríze realizovať veľké investičné projekty, pretože podporujú zamestnanosť a znižujú regionálne rozdiely, ale musia byť finančne udržateľné. Tento úsek diaľnice bude stáť necelých 138 miliónov eur oproti Ficovmu PPP, ktorý mal stáť až 343 miliónov eur. Úspora dosahuje neuveriteľných 205 miliónov eur. To je suma, ktorá je pre bežného človeka len ťažko predstaviteľná. Takže na priblíženie. Za túto sumu by bolo možné postaviť buď ďalší, podobne náročný úsek diaľnice alebo opraviť niekoľko stoviek kilometrov rozbitých ciest I. triedy. Mohli by sme za ne tiež zrealizovať výstavbu niekoľko tisíc nových nájomných bytov alebo vyplatiť vianočné dôchodky takmer počas troch rokov či na trištvrte roka financovať rodinné prídavky pre všetky deti na Slovensku. Celkovo sme na štyroch úsekoch diaľnice D1 v porovnaní s tými istými úsekmi diaľnice minulej vlády cez PPP ušetrili takmer 700 miliónov eur. O toľko chcela minulá vláda ochudobniť našich občanov len na stavebných nákladoch. Ja sa pýtam, v koho vrecku mali tieto peniaze skončiť? Naše riešenia sú zodpovedné voči občanom. Navyše nám viac ako polovicu pre pláca Európska únia cez eurofondy, čiže úspora oproti minulej vláde je ešte väčšia. Toto je reálna cesta z krízy. Rozvíjame veľké projekty, ktoré zamestnávajú našich občanov a sú finančne udržateľné. Ako bonus, viac ako polovicu nám dáva ako grant Európska únia cez eurofondy. (AP)
Best jordan Sneakers | Nike
Komentáre
Diaľnice sú potrebné ale nie
7. február 2012 - 14:29 — paloPridať nový komentár